En PSV dan??

Amstel speelt met zijn verpakking en brengt tijdelijk speciale voetbal-blikken op de markt, in de kleuren van Ajax, Feyenoord en AZ. Supporters kunnen vanaf maandag 24 augustus dus bier drinken ‘uit eigen blik’.

Eredivisie-sponsor Amstel heeft een miljoen blikken bier klaar liggen in de stijl van de 3 clubs, waarmee fans kunnen proosten op het nieuwe seizoen. De blikken zijn te koop in de meeste supermarkten in deze regio’s.

AZ kreeg al eerder dit jaar een eigen kampioensblik van Amstel, dat werd verkocht bij een select aantal supermarkten in Noord-Holland. Amstel maakte er toen 300.000.

‘Amstel is als sponsor van de topclubs in de Nederlandse eredivisie en als hoofdsponsor van de KNVB-beker zeer nauw betrokken bij het Nederlandse voetbal. Met deze club-blikken willen wij onze verbondenheid met de topclubs en hun voetbalsupporters nog eens extra benadrukken’, aldus Chris Lakens, marketingmanager van Amstel.

Amstel vertrouwt erop dat de branding van het biermerk zo sterk is, dat je er makkelijk dit soort activaties op los kunt laten.

Andere merken die dat hebben gedaan, zijn onder andere Mars (het merk veranderde zijn naam tijdelijk in Hopp, tijdens het EK in Zwitserland in 2008. ‘Hopp’ is de yell van het Zwitserse voetbalteam), en Coca-Cola, dat vaak het uiterlijk van de flesjes aanpakt tijdens evenementen.

Net als chocolademerk Toblerone:

Ook Heineken speelt met de verpakking op (het niet-tijdelijke) JouwHeineken.nl, in de vorm van gepersonaliseerde flesjes.

Is het slim om aan het logo en/of de verpakking te zitten? Goos Eilander van Trendbox adviseerde ooit Honig om juist niet met gepersonaliseerde soepkommen te verschijnen.

Hij zei in Tijdschrift voor Marketing (nummer 07/08-2008) dat een merk op twee niveaus communiceert; een ‘biologisch’ niveau (een onbewuste maar onuitwisbare impressie die het merk automatisch afgeeft) en een ‘sociaal’ niveau (de wijze waarop je je laat zien).

Eilander: ‘Het logo (of de verpakkingsvorm) is daarbij een icoon dat vooral op het eerste niveau moet werken. Als je daar mee gaat spelen, speel je dus met je indruk. Voor trouwe kopers maakt dat niet uit, voor niet-kopers (met name voor hen die jou op die wijze voor het eerst leren kennen), wel. De eerste indruk wordt dan namelijk bepaald door dat gespeel.Dat is bij een merk als Mars niet erg, omdat je die verpakking na gebruik toch weggooit. Voor een logo op een mok geldt dat die juist lange tijd blijft bestaan (totdat de mok stuk valt). Dan heb je meer kans dat niet-kenners op die manier kennis maken met je merk. Je moet dus met zoiets uitkijken. Kortstondig is het leuk voor de activatie, op lange termijn weet je niet wat je binnenhaalt, want dergelijke acties worden vrijwel nooit op dit impliciete niveau onderzocht.’

Amstel houdt het vooralsnog bij deze tijdelijke actie.

Met dank aan: molblog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: