Return of the dubbeldekker

bus

In 2011 is hij weer te zien op de straten van Londen: de ouwerwetse dubbeldekker, maar dan in moderne uitvoering. Een jaar of drie geleden werd de Routemaster afgeschaft, omdat de bus niet zou voldoen aan Europese regels met betrekking tot rolstoeltoegang. De dubbeldekker moest ook in Londen plaatsmaken voor harmonicabussen.

Sindsdien is het een onderwerp voor de lokale politiek. Londen verliest zijn identiteit als de typische taxi’s verdwijnen, de rode telefooncellen en de dubbeldekkers. Dus die dingen worden opnieuw ingevoerd. Nou alleen nog een moderne versie van de bolhoed.

Regelmatige bezoekers van Londen weten dat de dubbeldekker nooit echt weggeweest is. In 2005 werd de Routemaster officieel afgeschaft omdat hij niet langer voldeed aan Europese regels, maar vrijwel direct kwam de bus weer terug op toeristische routes. De dubbeldekker is zo karakteristiek voor Londen dat geen enkele politicus het werkelijk aandurft om dat ding definitief te vervangen voor bendy buses. Ken Livingstone (de vorige burgemeester van Londen) en Boris Johnson (de nieuwe burgemeester van Londen) beloofden allebei in hun verkiezingscampagnes de originele bus in het straatbeeld te handhaven.

Typisch voor de klassieke Routemaster (in gebruik sinds 1958) was behalve het tweede dek ook de open ingang aan de achterzijde, waardoor passagiers snelle in en uit kunnen stappen. Die tweede ingang maakt de inzet van een conducteur noodzakelijk, wat de exploitatiekosten verhoogt maar tegelijk de snelheid verbetert. De chaufeur kan zich op de weg concentreren, terwijl de conducteur kaartjes verkoopt.

Burgemeester Boris heeft zijn verkiezingsbelofte afgelopen zomer ingelost door een design contest uit te schrijven. Dat lokte 700 inzendingen uit. De winnaars werden afgelopen week bekend gemaakt. Busontwerper Capoco Design en een projectgroep van Foster + Partners en Aston Martin kwamen elk met een winnend design dat aan busbouwers wordt voorgelegd.

Er worden komend jaar circa achthonderd nieuwe dubbeldekkers besteld door Transport for Londen die dan twee jaar later geleidelijk ingevoerd worden – op tijd voor de Olympische Spelen in Londen. De kosten van dit project staan al weer volop ter discussie. Boris Johnson beweert dat een paar miljoen extra voldoende is om de kosten van conducteurs te betalen, maar Ken Livingstone beweert dat er al snel honderd miljoen meer uitgegeven moet worden. Tegenover die kosten staan echter extra inkomsten voor Londen, want zo’n wereldstad kan niet zonder ikonen. Welke urban icons zien we in Nederland? Moeten meer oude stadskenmerken in ere hersteld worden, al dan niet in een modern jasje? En komen er nieuwe stadsikonen bij?

bron:molblog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: