Sex sells

Vrouwen worden vaak als sexy kapstok gebruikt in merkreclames. Jonge vrouwen zitten er niet mee.

In de jaren zestig ging de vrouwenbeweging flink tekeer tegen ‘vrouwonvriendelijke’ reclame. Die zou de vrouw op neerbuigende wijze afbeelden en haar reduceren tot sexy stoeipoes. Die klacht is de laatste jaren minder vaak te horen, terwijl er nog steeds volop commercials zijn die vrouwen als seksobject in beeld brengen. 

De oorzaak: de jonge vrouwen van nu kijken anders tegen seks aan. Voor hen is seks ook power, een manier om jezelf te profileren. Adverteerders spelen daar graag op in. Gevolg: de seks vliegt je om de oren en de grenzen worden voortdurend opgerekt, wat jonge mensen een vertekend beeld kan geven en/of de indruk kan wekken dat seks iets volkomen vanzelfsprekends is. Brancheorganisaties zouden er goed aan doen afspraken te maken over de wijze waarop seks in reclame mag worden gebruikt. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: