Ken je doelgroep

Gulle Gelovige verdwijnt, net als Bewuste Bourgondiër 

 

De samenleving is de afgelopen jaren dusdanig veranderd dat klantsegmentatie moet wijzigen om effectievere marketing te kunnen bedrijven. Dit constateert Cendris op basis van de kenmerken van ruim één miljoen huishoudens. Cendris gooit daarom z’n lifestyledatabase op de schop.

Cendris vergeleek de gegevens van de huidige samenleving met die van een paar jaar geleden en ziet dat vooral het aantal ouderen, allochtonen en tweeverdieners flink is toegenomen. Inmiddels leeft 8 procent van de bevolking in een multiculturele omgeving en is er een opmars van gezinnen met tweeverdieners en kinderen. Dit dwingt marketeers om anders te segmenteren.
“Nederland is – net als alles in de wereld – continu aan het veranderen; er is sprake van vergrijzing, Nederland is multicultureler geworden en onze interesses en lifestyle gaan met de tijd mee”, zegt productmanager marketing intelligence Astrid Gravemaker van Cendris. “Dit betekent dat de basis waarop gesegmenteerd wordt ook mee moet groeien.”
Segmenteren op sociodemografische kenmerken, de meest gebruikelijke methode, volstaat met de huidige samenleving niet. Om een goed beeld te kunnen krijgen van de doelgroep moeten er steeds meer lifestyle-kenmerken meegenomen worden. Gravemaker: “Zaken als sociale klasse, opleidingsniveau, inkomensklasse, gemeente of provincie zijn niet toereikend. Ook de interesses en activiteiten van de consument zijn van steeds groter belang. Wat lezen ze, wat doen ze in hun vrije tijd, hoe sociaal betrokken is men? Zo kruip je dichter op de huid van de consument en kun je marketingacties effectiever en efficiënter inzetten.”
Door alle kenmerken van de Nederlandse huishoudens opnieuw te clusteren, is de bevolking volgens Cendris anno 2008 te typeren in elf Nederlandse consumententypes:

1. Intellectuele doorgroeiers (9 pct van de Nederlandse bevolking)
2. Hoogopgeleide singles en studenten (7 pct)
3. Multiculturele binnenstadbewoners (8 pct)
4. Betrokken senioren (10 pct)
5. Ondernemende ouderen (8 pct)
6. Eerlijke buurtbewoners (12 pct) 
7. Gesettelde streekgezinnen (8 pct) 
8. Provinciale gezinnen met kinderen (8 pct)
9. Sociaal middelbaar gezin (9 pct)
10. Welgestelde gezinnen en empty nesters (9 pct)
11. Moderne welstandige gezinnen met kids (12 pct)

Gravemaker: “Van de Streetlife- en Reallife-types, zoals de Bewuste Bourgondiër en de Gulle Gelovige, moeten we dus helaas afscheid nemen.” De Nederlandse consumententypes kunnen worden gebruikt voor zowel segmentatie als analyse en listrental.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: